درباره وبلاگ


خدا یا آن گونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم،و ان گونه بمیرانم که به وجد نیاید کسی از نبودنم ________ _______ ______ _____ ____ بی انتهــــــــــــــــــــــــــــــــاتــریــــن
بــــی انـتــهــاتــریــن
عــبــرتـــــــــــــــ

با فرارسیدن فصل گرما و بالا رفتن درجه حرارت در روزهای تابستان ، افزایش ساعات تابش نور خورشید و شدت اشعه ماورای بنفش ؛ سلامت بدن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و دراین دوران باید مراقب بود که به گرمازدگی ، التهاب و ورم روده و بیماری های دیگر مبتلا نشد .

در چنین روزهایی بیماری های کبدی نیز انسان را تهدید می کند . برای نمونه زردی یرقان ؛ اگر کارکرد کبد خوب نباشد ، خطر ابتلا به این بیماری نیز افزایش خواهد یافت .

علت آنکه در تابستان کبد بآسانی صدمه می خورد، آن است که میزان فعالیت کبد افزایش می یابد . زمانی که هوا گرمتر می شود ؛ در محیط اطراف درجه حرارت بالا می رود . در این مدت آب زیادی از بدن خارج می شد ، درست همانند جوشیدن آب در یک ” دیگ بزرگ “. در چنین شرایطی انرژی زیادی نیز مصرف می گردد . کبد ” برج حیاتی ” بدن انسان محسوب می شود. متابولیک های متنوع و دفع مسمومیت و کارکرد مصونیت بدن انسان از وظایف کبد است .

هوای تابستان بسیار گرم است و این مساله طبیعتا در گردش خون و وضعیت کبد تأثیراتی بجای می گذارد و به کبد صدمه می رساند. علاوه بر این ، در تابستان ، روزها طولانی تر از شب هاست. در زندگی مدرن امروز بسیاری از مردم بخصوص جوانان شب زنده داری می کنند و کمتر می خوابند. در این صورت کفایت تناسب میزان خون آنان برهم می خورد و در روند تغذیه و کارکرد سلول های کبد تاثیراتی باقی می گذارد و در نتیجه توانایی مقابله بدن با بلایا کاهش می یابد. یاخته های کبدی که صدمه خورده است به آسانی درمان نخواهد شد بلکه وضعیت آن وخیمتر خواهد گردید . علاوه بر این ، غذاهای کثیف همیشه باعث ورود بیماری به بدن از طریق دهان شود.

خوراک در تابستان زود فاسد و خراب می شود و تعداد زیادی ویروس و میکروب از ناحیه آن تکثیر می شود. غذاهای غیر بهداشتی نه تنها به مجرای روده راه یافته و باعث تهوع و اسهال می شود بلکه بار کبد جهت دفع مسمومیت این ویروس ها و میکروب ها را سنگین تر می کند. اگر کارکرد کبد خوب نباشد باعث ابتلا به بیماری مسمومیت خون ناشی از ویروس و میکروب می شود. مانند التهاب کبد درجه یک و بیماری های دیگر کبدی .

برای حفظ سلامت کبد باید به برخی از مسایل بهداشتی توجه کرد .

اول – پیشگیری از تابش مستقیم نور آفتاب ، تضمین خواب کافی و تثبیت احساسات : در روزها تا حد امکان از آفتاب زدگی اجتناب ورزیده ، هنگام بیرون رفتن از کلاه استفاده کرده ، چتر و عینک آفتابی با خود همراه داشته و ظهرها حداقل نیم ساعت خواب انجام شود. شب ها باید تا حد امکان بیداری شبانه را کاهش داد تا خواب هشت ساعت تضمین شود ؛ باید آرامش و آسایش روحی را حفظ کرده و از نگرانی پرهیز نمود .

دوم – خودداری از نوشیدن مشروبات الکلی : در تابستان بسیاری از مردم به خوردن نوشیدنی های الکلی روی می آورند. آنها این مشروب را خنک کننده و عامل رفع خستگی و پیشگیری از گرمازدگی می دانند. ولی طب سنتی چین عقیده دارد ” عرق مشروب آتشین است و به کبد صدمه می رساند. ” علی رغم آنکه این نوشیدنی ها سرد کننده محسوب می شود ، اما نوشیدن آن در تابستان مانند ” ریختن روغن به روی آتش ” است. بسیاری از مبتلایان بر اثر نوشیدن مشروبات الکلی مفرط دچار ابتلا به ورم کبد با جنبه الکلی ، کبد چربی ، حتی تصلب کبد شده اند.

سوم – نباید در محیطی که کولر باعث کاهش دمای هوای آنجا می شود ، مدت زیادی مستقر بود. در اتاقی که کولر روشن است ؛ باد طبیعی نمی وزد . هوای کثیف بآستانی میکروب زایی می کند و به کبد ضرر می رساند. از این جهت ، کاهش حرارت اتاق باید مناسب بود . پس از مدتی ماندن در اتاقی که کولر در آن روشن است، باید به هوای آزاد رفت و پیاده روی کرد و مدتی استراحت نمود ؛ اما باید مراقب بود که اب زیادی از بدن خارج نشود .

چهارم – استفاده مناسب از مواد غذایی ؛ غذا و خوراک باید پاک و تمیز

باشد . ظروف غذاخوری نیز باید پاکیزه باشد . باید خوراک تازه و قابل هضم بیشتر خورد و بعضی روش های درمانی با خوراک ها و پیشگیری از گرمازدگی را انتخاب کرد. برای نمونه شیره لوبیای سویای شاداب ، سیر کوبیده شده همراه با خیار خرد شده ، سیر کوبیده شده همراه با رشته هایی که از نشاسته لوبیا یا سیب زمینی شیرین درست می شود و نوعی گیاه دریایی بنام ” اشنه دریایی ” ، سوپ با کدوی سفید ، ” کوگوا ” نوعی سبزی خیار مانند تلخ مزه که فقط با روغن سرخ می شود ، میوه های پرآب از جمله هندوانه ، نوعی گلابی بنام ” سیو لی ” و پرتقال و سبزیجات گوناگون شاداب و سبزرنگ.


نظرات شما عزیزان:

علی باقری پیروز
ساعت9:35---29 تير 1391
سلام وبلاگ خوبی دارین از مطالبش استفاده کردیم خوش حال میشیم به وبلاگ ما هم سری بزنید.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب